Головна » Статті » Урок » Компетентнісно зорієнтований урок

Класифікація уроків, яка здійснена українським дидактом В.О.Онищуком

Основною формою організації навчально-виховного процесу є урок. Однією з важливих умов проведення уроку є раціональний вибір його типу й дотримання основних елементів його структури.

Досить часто спостерігається невідповідність між типом уроку та його основними структурними елементами (наприклад, в уроці систематизації й узагальнення взагалі відсутня систематизація в певній системі взаємозв'язків, а є лише повторенням окремих фактів або дій у вигляді переліку). Особливо це стосується уроків у вигляді ігор, змагань тощо. Типовою помилкою є й те, що іноді підмінюються поняття «визначення теми, мети й завдань уроку» з «мотивацією» навчальної діяльності.

У сучасній дидактиці існує кілька підходів до класифікації уроків: за дидактичною метою, за метою організації пізнавальної діяльності, за основними етапами навчального процесу, за методами навчання, за способами організації навчальної діяльності учнів.

Дидактична мета є найважливішою складовою, пусковим моментом процесу навчання, тому класифікація за цією ознакою найбільш близька до реального уроку.

Класифікація уроків, яка здійснена українським дидактом В.О.Онищуком, є найбільш доцільною і дидактично виваженою,  в основу цієї класифікації покладені ланки процесу навчання і відповідне їм головне завдання уроку.

Узагальнена класифікація має такий вигляд:

  1. урок формування (засвоєння) знань;
  2. урок формування (засвоєння) й удосконалення навичок та вмінь;
  3. урок застосування (закріплення) знань, умінь та навичок;
  4. урок узагальнення та систематизації знань;
  5. урок контролю та коригування знань, умінь, навичок;
  6. комбінований урок.

Питання вибору типу і, відповідно, структури уроку (його складових елементів, кроків, які треба здійснити для досягнення дидактичної мети) потребує ретельного обмірковування і врахування таких умов: змісту навчального матеріалу, віку учнів, місця конкретного уроку в системі уроків з певної теми, дидактичних можливостей і функцій різних методів та навчальних технологій. Тобто спочатку вчитель визначає, що планує зробити, а потім — як і якими засобами.

Структура уроку, тобто послідовність його частин і елементів залежить передусім від мети та змісту уроку і не може будуватись стихійно. Проте не може бути й універсальних схем, придатних для всіх випадків організації навчання.

Кожен із цих уроків може бути проведений у різних формах (лекції, гри, уявної подорожі, практичної роботи тощо), тому доречно в поурочних планах окремо записувати тип уроку й форму його проведення та обов'язково чітко формулювати мету.
Кожному з типів уроку відповідає певна структурна послідовність, хоча сьогодні вона вже не регламентується настільки жорстко (наприклад, може бути змінена їх послідовність, один із етапів — стати частиною іншого або взагалі бути виключеним).
Тому, пропонуючи цю пам'ятку, лише даємо загальні настанови рекомендаційного характеру.
 Пам'ятайте, що урок — це результат вашої творчості!

Категорія: Компетентнісно зорієнтований урок | Додав: umni4ka (30.11.2011)
Переглядів: 5356 | Теги: урок, классификация уроков, структура урока | Рейтинг: 3.5/2
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]